Zuurkoolsap

Zuurkoolsap is gezond

Zuurkoolsap is gezond, caloriearm en bevordert de spijsvertering. Zelfs als het zure sap zeker niet bij iedereen in de smaak valt, wordt zuurkool al sinds de oudheid beschouwd als een belangrijk natuurlijk middel. Vooral in de herfst en winter helpen groenten om fit en gezond te blijven.

Zuurkool ontstaat wanneer witte kool wordt gefermenteerd. Het daaruit verkregen sap bevat tal van gezondheidsbevorderende ingrediënten. Regelmatig ingenomen zuurkoolsap zorgt voor een gezonde darmflora, een sterk immuunsysteem en helpt bij veel lichamelijke kwalen. Bij ons leer je alles over de effecten en bijwerkingen van zuurkool. We geven je ook 7 redenen waarom je regelmatig zuurkoolsap moet drinken.

Toepassing en productie

Zuurkool wordt gemaakt door witte kool met melkzuur te fermenteren. Tijdens Tijdens het fermentatieproces, dat gemiddeld 4 weken duurt, breken micro-organismen de suikers in de verse kool af, waardoor de groente beter verteerbaar is dan in zijn oorspronkelijke vorm. De betrokken melkzuurbacteriën vermenigvuldigen zich enorm, waardoor zuurkool – rauw gegeten – kan worden beschouwd als een optimale probiotische voeding.

Zuurkoolsap heeft slechts ongeveer 4 dagen nodig om te gisten. Het wordt aanbevolen om elke dag na het ontwaken 1-2 glazen sap te drinken om de spijsvertering te stimuleren en de darmflora op te bouwen. Koud smaakt hij het lekkerst. Een gewichtsverlagende en ontgiftende sapkuur mag maximaal 10 dagen duren. Als je van plan bent dit te doen, dien je vooraf de huisarts te raadplegen.

Effect van zuurkoolsap

Gefermenteerd puur plantaardig zuurkoolsap is gezond en helpt bij veel lichamelijke kwalen. De reden voor het positieve effect is het hoge gehalte aan melkzuur, vitamines en waardevolle mineralen. Talloze melkzuurbacteriën leveren belangrijke diensten voor uw darmgezondheid. Daarnaast zou zuurkoolsap helpen tegen celveroudering en een ondersteunende werking hebben bij constipatie. Bovendien bevat zuurkool zeer weinig calorieën en wordt het aanbevolen voor vastende diëten.

Waarom je regelmatig dit sap zou moeten drinken

Zuurkool is een vitaminebom

Veel mensen weten dat zuurkool bijzonder rijk is aan vitamine C. Kool is ook rijk aan vitamine K, wat belangrijk is voor gezonde botten en bloedstolling. Het aanwezige bètacaroteen is belangrijk voor een gezonde huid, ogen, botten en het immuunsysteem. Foliumzuur ondersteunt de cel- en bloedvorming. Aangezien sommige van deze vitamines hittegevoelig zijn, moet je het verhitten van zowel zuurkool als zuurkoolsap vermijden. Dit is de enige manier om te profiteren van alle nuttige ingrediënten.

Als één van de weinige plantaardige voedingsmiddelen levert zuurkool vitamine B12, wat bijdraagt ​​aan een gezond zenuwstelsel. Zuurkool is daarom ook het ideale voer voor veganisten.

Het levert veel mineralen

Naast talloze vitamines bevat zuurkoolsap ook zeer effectieve mineralen. Deze omvatten natrium, kalium, magnesium, fosfor en calcium. Het superfood is goed voor hart, zenuwen, bloeddruk, spieren en botten.

Melkzuurbacteriën ondersteunen de darmflora

Zuurkool en zuurkoolsap zijn bijzonder rijk aan melkzuurbacteriën, die zeer nuttig zijn voor onze darmen. Daar fungeren ze als natuurlijke probiotica die de darmen reinigen en zuiveren. Als dit wordt versterkt, hebben ziekteverwekkers het moeilijker om zich te vestigen. Zuurkoolsap is vooral nuttig na antibioticatherapie, omdat het medicijn naast de schadelijke ook veel nuttige bacteriën in het lichaam doodt. Met een sapkuur bouw je je darmflora weer op.

Het helpt bij verstopping

Zuurkoolsap stimuleert de spijsvertering en helpt ook bij constipatie. Als het korte tijd wordt gebruikt, werkt het sap als een zacht laxeermiddel dat de darmen reinigt. Het is vooral effectief wanneer het op een lege maag wordt ingenomen.

Preventie tegen hartaandoeningen

Regelmatig zuurkoolsap drinken is een natuurlijke manier om hartaandoeningen te voorkomen. De reden is onder andere de vitamine B in het sap, die de vetstofwisseling ondersteunt. Bovendien helpen de melkzuurbacteriën in het sap het lichaam om “slechte” LDL-cholesterol te elimineren.

Zuurkool maakt slank

Zuurkool is suikerarm en vetvrij. Met slechts 17 kcal per portie van 100 gram is het ideaal voor het dieetmenu. Daarnaast bevat de gefermenteerde witte kool veel vezels, waardoor je niet alleen vol zit, maar ook de bloeddruk verlaagt.

Het versterkt het immuunsysteem

Met zijn hoge vitamine C-gehalte versterkt zuurkool ons immuunsysteem. Het immuunsysteem wordt ook aangesproken door het hoge aantal melkzuurbacteriën. Onderzoekers van de Universiteit van Leipzig hebben ontdekt hoe de microben precies omgaan met ons lichaam. Een speciale boodschapperstof vertelt het immuunsysteem wanneer vreemde stoffen het lichaam binnenkomen.

Bijwerkingen

Zuurkoolsap is een zacht middel dat je veilig elke dag kunt consumeren. Overmatige hoeveelheden zuurkoolsap leiden tot diarree, daarom mag je de aanbevolen dagelijkse dosis van 2 glazen niet overschrijden. De histamine die het bevat kan bij intolerantie spijsverteringsproblemen veroorzaken.

Advertentie